Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Årsberetning

 

Årsberetning for Dybkærskolen skoleåret 21/22

 

Skolebestyrelsen består pr. maj 2022 af:

7 Forældrevalgte:

Niels Greibe, Tanja Holting, Christian Fløe, Jonas Ørbæk Hansen, Jeanie Pedersen, Thomas Molkenberg og Louise Horskjær Raaby (formand).

2 Elevrepræsentanter:

Luis Birch Bollerup + suppleant Celina Pedersen

2 Medarbejderrepræsentanter:

Christina Juul Olsen og Morten Korsbakke

Ledelse:

Bibi Holm.

Forældrerepræsentanterne er på valg for 4 år af gangen og medarbejder – og elevrepræsentanterne vælges hvert år.

Bestyrelsesmøder - I løbet af skoleåret er der planlagt 10 bestyrelsesmøder samt to dialogmøder med alle øvrige skoler i Silkeborg. I dette skoleår har kun 1 af bestyrelsesmøderne været afholdt via teams pga. corona, hvilket er en væsentlig forbedring set i forhold til 20/21.

Bestyrelsesmøderne indeholder gensidig information mellem skole og forældrerepræsentanter samt gennemgang af faste punkter (eksempelvis budgetter), som bestyrelsen skal godkende. Derudover arbejdes der med værdier, principper og politikker for skolen, og bestyrelsen behandler ligeledes indkomne punkter fra forældre, skoleforvaltning el.lign.

Ligeledes er der planlægning af det kommende skoleår i løbet af foråret.

I dette skoleår har vi haft emner på som skolefravær/skolevægring, rekruttering af medarbejdere, det specialiserede område mm.

Ligeledes har vi haft fokus på trafikproblemer- hvordan sikrer vi at vores børn benytter stisystem og tunnel og kommer sikkert i skole – og i den forbindelse besluttet at have fokus på elevinddragelse og derfor er det på skoleskemaet i denne uges emneuge (uge 19)

Vi har ligeledes arbejdet med mere inddragelse af forældregruppen, og i den forbindelse haft to møder hvor alle kontaktforældre har været indkaldt til dialog. Vi har efterfølgende evalueret på dette og har nu overvejelser om at alle skolens forældre fremover skal inviteres til årlige dialogmøder.

Skolebestyrelsen er med til at udarbejde og revidere principper for skolen. I dette år har vi behandlet principper vedr. undervisningens organisering og teamdannelse.

Skolens drift:

Vi har ikke været forskånet for corona i dette skoleår – januar/februar var præget af stort elevfravær pga. pandemien og vi var nødt til at aflyse årets skolefest igen.

Der er dog i stedet planlagt en sommerfest som hele skolen ser frem til J

Vi har budt en ny pædagogisk leder i udskolingen velkommen Rasmus – og sagt farvel til skolens pædagogiske leder på mellemtrinnet Helene.

Pt. går der 653 elever på Dybkærskolen – og der forventes 670 efter sommerferien samt to kommende modtagerklasser pga. ”Ukraine-situationen”.

Det er tydeligt at Gødvad-området er voksende – i år og næste skoleår er der 3 0.klasser.

Ny Dybkærskole– skolebyggeriet er endelig kommet i gang – der støbes fundament og til juni kommer betonelementerne og man vil begynde at kunne fornemme omridset af den kommende skole. Der er pt. ingen meldinger om forsinkelser på materialer, så vi krydser fingre!

Det næste skoleår vil der være fokus på, at vi rent pædagogisk er klar til at flytte ind på den nye skole, hvor rammerne giver bedre mulighed for at arbejde praksisfagligt på alle årgange og i alle fag.

Og der skal vælges nyt inventar til den nye skole i løbet af efteråret

Samarbejdet med Gødvad og Grauballe skoler: Der er fortsat fokus på et tæt samarbejde mellem Dybkærskolen og Gødvad og Grauballe.

I dette skoleår har vi haft fællesmøde med skoleledelse og bestyrelsen på tværs af de tre skoler. Det var et godt møde med konstruktive drøftelser og der kom gode aftaler ud af det, hvoraf nogle allerede er iværksat – f.eks. har hele 4. årgang været på besøg på Grauballeskole til en ”idrætsdag”.

Økonomi

Skolebestyrelsen anbefaler i vores høringssvar til budgetterne hvert år, at skoleområdet prioriteres højere.

I år er der sket en uændret tildeling af undervisningsmidler og et budgetforlig på området på 15 mio. Det er en meget positiv udvikling at området prioriteres da det i mange år har stået overfor besparelser. Vi ligger dog fortsat langt under landsgennemsnittet for tildeling af midler pr. barn.

Som man siger er der altid nok at gøre for en skolebestyrelse. Også dette skoleår har budt på mange forandringer – og fordret en høj grad af omstillingsparathed hos de ansatte på vores skole – og dermed haft indvirkning på vores børn skoledag.

Skolebestyrelsens oplevelse er at der altid findes fleksible og pragmatiske løsninger på Dybkærskolen – og at der er en rigtig konstruktiv dialog på vores møder. Det er faktisk en fornøjelse at afholde skolebestyrelsesmøder på vores skole.

På bestyrelsens vegne, Louise Raaby